Dato: Tirsdag 26.08.2025, 09:00 – 11:30
Sted: Strand Hotell, Fevik
Behandlingsmåte: Fysisk møte
Deltatt:
Nina Jentoft, Styrets leder
Arne Jenssen, Styremedlem
Benedikte Nilsen Glommen, Styremedlem
Bjørg Engeset L Eide, Styremedlem
Ole Thomas Gustavsen, Styremedlem
Per Øyvind Erlandsen, Styremedlem
Anita Aanonsen Jernquist, Daglig leder
Eirik Kristiansen, Økonomisjef
Forfall:
Lars Marius Nilsen, Styrets nestleder
Sak 34 – Godkjenning av innkalling og agenda
Åpning av møtet ved styrets leder
Fortegnelse over møtende styremedlemmer og andre deltagere
Godkjenning av innkalling og dagsorden
Saker til eventuelt
Beslutning:
Styret godkjente innkalling og dagsorden, og erklærte seg vedtaksdyktig i henhold til IKS-lovens §11-12.
Sak 35 – Kvartals/halvårsregnskap
Vedlagt var utkast til regnskap for 2.kvartal 2025 som ble gjennomgått av Eirik Kristiansen.
Kommentar:
Driftsinntektene: 93,8 mill. Spesielt økt konserinterne inntekter fra ARNAS (økt med 4,9 mill sammenlignet med 2024, og gjelder hovedsakelig levering til deponi) bidrar positivt til regnskapet.
Driftskostnadene: 82,5 mill. Positivt med redusert mengde restavfall og kostnader til Returkraft. Flere avfallstyper defineres som farlig avfall og må behandles deretter, gir en noe økning i behandlingskost. Innsamlingskostnaden som er den høyeste utgiftsposten, er iht budsjett. Ellers er kostnader som budsjettert og forventet.
Resultat:
Resultat 2. kvartal 2025: Et overskudd på 12,2 mill.
Prognose for året: Administrasjonen foreslår å øke avsetning til ettterdrift deponi for 2025, fra 2 mill til 5 mill. Inntektene fra deponiet gjør at det kan være hensiktsmessig. Det må sikres at det er nok midler til å sikre en avslutning og etterdrift som er i samsvar med kravene i tillatelsen. Etterdriftsfondet skal dekke avslutning og etterdrift av deponiet – Heftingsdalen.
Etterdriftsfasen er minst 30 år.
Prognosen vil etter denne justeringen, bli et overskudd på 5,1 mill.
Budsjett: Det er budsjettert med et underskudd på 3,96 mill (jfr. nedbetalingsplan etter selvkostfond).
Beslutning:
Styret tok kvartalsregnskapet til orientering.
Sak 36 – Konkurranse, innsamling og transport av avfall i Arendal, Grimstad og Froland
Det er gjennomført konkurranse på ny kontrakt for innsamling og transport av avfall i Arendal,
Grimstad og Froland kommune. Anbudskonkurransen ble utlyst 31.3.25 med tilbudsfrist 17.6.25.
Det ble mottatt tilbud fra følgende:
- NordRen AS (NR)
- Norsk Gjenvinning Renovasjon AS (NGR).
Tildelingskriteriene i konkurransen:
- Totalpris 40%
- Oppdragsforståelse og kvalitet 30%
- Klima og miljø 30%
Daglig leder gikk igjennom evalueringsrapporten i styremøte, samt presenterte konsekvensen av pris for innsamling og transport av avfall i ny kontrakt. Sammenlignet med pris i dagens innsamlingskontrakt, blir prisøkning i ny kontrakt vesentlig, og det gjelder tilbudene fra både NR og NGR. NR er ca 7% dyrere enn NGR. Miljøvennlige biler som både NR (biogass) og NGR (el) har tilbudt, er dyrere i innkjøp og bidrar til en vesentlig økning i pris i ny kontrakt.
Andre avfallsselskap opplever tilsvarende, en økning i pris i nye kontrakter for innsamling av avfall, når diesel renovasjonsbiler erstattes med miljøvennlige biler.
Administrasjonens anbefaling:
Tilbudene er vurdert ut fra tildelingskriteriene i konkurransegrunnlaget. På grunnlag av evalueringen, anbefaler administrasjonen følgende: Agder Renovasjon IKS sin intensjon er, å inngå kontrakt med NR som vi mener har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og kvalitet og klima/miljø.
NR tilbyr to flere biler i ordinær drift, samt at bilene som tilbys har vesentlig høyere nyttelast enn bilene som tilbys fra NGR. Løsningen i tilbudet fra NR blir vurdert til å være mer robust (oppdragsforståelse).
Styrets behandling:
Styret er enige i administrasjonens anbefaling om at tilbudet fra NordRen AS har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse/kvalitet og miljø.
Beslutning:
Styret vedtar følgende: Agder Renovasjon IKS sin intensjon er å inngå kontrakt med NordRen AS om innsamling og transport av avfall. Iverksettelse av oppdraget skjer fra 5.4.27.
Sak 37 – Investeringsplan 2026-2029
Daglig leder gikk igjennom administrasjonens forslag til investeringsplan for de neste 4 årene som var vedlagt styreinnkallingen. Det er ført opp nødvendige oppgraderinger i investeringsplanen for å tilrettelegge for videre drift på Heftingsdalen renovasjonsanlegg. Det var i midlertidig ikke hensyntatt nye investeringer som eventuelt ville fremkomme i strategiarbeidet i virksomheten som er planlagt høsten 2025 (ut over det som allerede er satt opp i investeringsplanen). Strategiarbeidet starter 25.8.25, og det var p.t. uavklart hvordan de mulige økonomiske konsekvensene av dette arbeidet blir.
Styrets behandling:
Innspill fra strategisamlingen som gjelder mulige oppgraderinger i Miljøparken Heftingsdalen, vil bli hensyntatt i revidert investeringsplan 2026 – 2029 som fremlegges på neste styremøte.
Beslutning:
Styret ber om en ny gjennomgang av oppdatert investeringsplan i neste styremøte 23.9.
Sak 38 – Budsjett for 2026
Administrasjonens forslag til budsjett for 2026 var vedlagt. Budsjettet tar utgangspunkt i status og prognose for selvkost etter gjennomgang med Momentum. Det ble presisert at det var et foreløpig utkast da det er tidlig fase for arbeid med budsjett. Dette ble gjennomgått av Eirik Kristiansen i styremøte.
Kommentarer til budsjettet:
Kostnad Returkraft 2026:
Estimert restavfallspris i 2026: 1788,- (inkl. CO2 avgift 518,-). Det er lagt inn en forventet reduksjon i restavfall til Returkraft på 1000 tonn i 2026 i forhold til mengder i 2025.
Status – selvkostfond (ARIKS):
I forslaget til budsjett og renovasjonsgebyr er det hensyntatt årets prognose, og prognose for selvkostfond for fastavfall husholdning:
Selvkostberegninger – husholdningsrenovasjon:
- Inngående balanse, selvkostfond, pr 1.1.2025: kr + 14 254 538
- Bruk av selvkostfond i 2025 (prognose): kr – 8 227 649
- Kalkulerte renteinntekt/renteutgift selvkostfond: kr 454 304
- Prognose utgående balanse, selvkostfond 31.12.25: kr 6 481 193
Pris og renovasjonsgebyr husholdning:
I utkastet til budsjett 2026, er det hensyntatt å redusere selvkostfondet for husholdningsrenovasjon med 8,2 mill. i 2026. ARIKS har fortsatt et positivt selvkostresultat men det skal reduseres over tid. Iht selvkostregelverket skal selvkosten som hovedregel gå i null i løpet av 5 år.
Det foreslås en prisøkning på 6 % i 2026.
Oversikt renovasjonsgebyr de siste årene (standard abonnement inkl mva):
- 2022: 4434,-
- 2023: 4589,-
- 2024: 4818,-
- 2025: 4818,-
- 2026: 5107,-
Administrasjonen foreslår at renovasjonsgebyret for et standard abonnement øker fra 4818,- i 2025 til 5107,- i 2026. Renovasjonsgebyret er ikke endret siden 2024, og mht prisøkninger for innkjøp, lønn, behandling, reparasjoner/vedlikehold m.m mener administrasjonen dette bør hensyntas.
For slamtømminger:
Det foreslås ingen justering av pris i 2026 (0 %) til kommunene for å hensynta selvkostfondet for slam. Slamrenovasjon utbetales akonto fra kommunene. Kommunene fakturerer slam/septik kundene.
Styrets behandling:
Styret og administrasjon er enige om å gjøre det en kan for å dempe renovasjonsgebyret for husholdningene fremover. En har forventning til ny forskrift gjeldende fra 1.7.25 (produsentansvar) som gir produsentansvarsselskapene plikt til kostnadsdekning for separat innsamling og håndtering av avfall/emballasje. En økning av kostnadsdekningen for å hensynta nødvendige og faktiske kostnader for avfallsselskapene for å håndtere emballasje som settes på markedet i nye avtaler med produsentansvarsselskapene, er viktig for å dempe renovasjonsgebyret for husholdningene.
Beslutning:
Styret innstilte til representantskapet å godkjenne det fremlagte budsjett for 2026
Sak 39 – Langtidsbudsjett for 2026 – 2029
Administrasjonens forslag til langtidsbudsjett for 2026 – 2029 var vedlagt. Eirik Kristiansen presenterte forslaget som er basert på beste estimat og anslag p.t. I 2027 og fremover hensyntas det en ny kontrakt på innsamling av husholdningsavfall med en vesentlig økning av kostnad for innsamling.
Styrets behandling:
Det henvises til innspill fra strategisamlingen om revidert investeringsplan 2026 – 2029 (sak 37) som vil påvirke langtidsbudsjettet.
Beslutning:
Styret ber om en revidert langtidsbudsjett for 2026 – 2029 og en gjennomgang av langtidsbudsjettet i neste styremøte 23.9
Sak 40 – Daglig leders statusrapport
Gjelder status på ulike felt i virksomheten. Statusrapporten fra daglig leder var vedlagt og ble gjennomgått i styremøtet.
Beslutning:
Styret tok daglig leders statusrapport til orientering.
Sak 41 – Virksomhetsplan 2026-2029
Daglig leder presenterte administrasjonens forslag til virksomhetsplan for de neste 4 årene som var vedlagt styreinnkallingen.
Styrets behandling:
Styret sin tilbakemelding var at virksomhetsplanen gav en oversiktlig beskrivelse av virksomhetens ulike mål og aktiviteter.
Beslutning:
Styret innstilte enstemmig overfor representantskapet å vedta virksomhetsplanen
Sak 42 – Åpenhetsloven/Aktsomhetsvurdering
Daglig leder orienterte om virksomhetens arbeid med åpenhetsloven/aktsomhetsvurderinger som var vedlagt styreinnkallingen. Åpenhetsloven og kravene som følger av lovens §4 plikt til å utføre aktsomhetsvurderinger, og gjøre den lett tilgjengelig på virksomhetens nettsider innen 30.juni hvert år. Loven krever at aktsomhetsvurderingen forankres og vedtas av styret i ARIKS.
Beslutning:
Styret godkjenner ARIKS sin redegjørelse for aktsomhetsvurderinger som legges ut på hjemmesiden til virksomheten.
Sak 43 – Eventuelt
Salg av klær – Brukbar:
Administrasjonen fikk spørsmål fra styret om prisnivået på klær som selges gjennom Brukbar. Daglig
leder informerte om at Brukbar skal være lav på pris, for å ha størst fokus på gjenbruks omsetning og
ikke nødvendigvis økonomisk omsetning. Styret er enige med administrasjonen om å holde prisene
nede og være rimelige.
Arbeidstrening – gjennom Brukbar:
Styret kom med forslag om mulighet for arbeidstrening gjennom Brukbar (sortering av tekstiler). I
forbindelse med de utfordringer som nå har oppstått vedr problemer med avsetning av
gjenbrukstekstiler og tekstilavfall til materialgjenvinning, vil administrasjonen se nærmere på
muligheter for håndtering av økt mengde tekstiler til Brukbar og andre løsninger sammen med
avfallsbransjen.
Det vil bli sett på mulighet for utlevering av brukbare klær til andre organisasjoner ol. i forbindelse
med avvikling av samarbeidet med Kirkens Bymisjon.





