Spørsmål og svar om faktura og abonnement.
Nei, du betaler kun for restavfallet.
Hvis du sorterer ut alt det som kan gjenvinnes, slik som papp, plast, metall….., så betaler du for det du kaster i restcontaineren.
Måten betalingen gjøres på er enten at du betaler pr. søppelsekk med restavfall (p.t kr. 50,- pr sekk), pr. møbel (sofa, madrass, lenestol – p.t kr. 50,-) eller pr kilo (kr. 4,-).
Dette gjøres på skjønn med mindre du kaster alt det som ikke er restavfall først, kjører så ut over vekta og veier bil når du kjører inn med restavfall og ut etter at du har kastet restavfallet. Da vil du kunne få helt nøyaktig antall kilo med restavfall du har kastet.
Sorter alt før du kommer opp på mottaket, så går det fortere og du vet hva og hvor mye du skal betale for.
Restavfall er det avfallet som blir igjen etter at du har sortert ut alt som kan gjenvinnes, som matavfall, plastemballasje, papir, glass og metall. Det er med andre ord det som ikke kan sorteres ut til egne avfallstyper og som vanligvis går til forbrenning.
Eksempler på restavfall hjemme kan være:
- Skitten emballasje som ikke kan rengjøres
- Bleier og sanitetsprodukter
- Støvsugerposer
- Keramikk og porselen (små mengder)
- Gummi og enkelte typer plast som ikke er emballasje
- Gavepapir med glitter eller plast
Eksempler på restavfall som må leveres på avfallsanlegget:
- Sofa (som ikke kan gå til ombruk)
- Presenning (hvis for stor for restdunken)
- Lenestol (slitt) som ikke kan gå til ombruk
- Madrass
Restavfall skal ikke inneholde farlig avfall, elektriske produkter eller ting som kan gjenvinnes i egne fraksjoner.
Nei, foreløpig har vi ikke fakturagebyr på papirfaktura!
Begge fakturaene går da på samme avtalegiro. Man kan kun lage en avtalegiro pr kunde.
For dem som ønsker trekk fra forskjellige konti kan dette være litt utfordrende, men da kan man f. eks opprette e-faktura, hvor man kan endre kontonr. i banken før betaling.
Dersom de har hatt fritak og fått faktura fra oss nå, så er fritaket gått ut. Du får kun fritak i 2 år av gangen. Da må du inn å søke på nytt. Du vil da få kreditert dette og får ny faktura fra oss. Det er abonnentens plikt, å søke evt nytt fritak/forlengelse før fritaket går ut?
Et standard abonnement består av et abonnementsgebyr (kr. 1 445,58) og et restavfallsgebyr (kr. 3 372,25) Totalt kr. 4 817,83. Dette inneholder 140 liters dunker til restavfall, glass/metall-, papir, matavfall og plast (kan velge sekker til plast).
Restavfallsgebyr 140 liter er kr. 3 372,25
Når det gjelder hytter så er ikke fakturaene feil. De betaler 60 % av full renovasjon, men gebyret er fordelt på 4 regninger gjennom hele året. Derfor får dere regning nå.
Er begge boenhetene i bruk, må det betales faste gebyrer pluss størrelse og antall på restavfallsdunker. Man kan godt dele en 140 liters dunk.
Kan du dokumentere at hytta ikke kan brukes/ikke er beboelig, så kan du søke.
Endringer trer i kraft fra neste faktura.
Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no
NB: Vi gir ikke fritak for fritidsboliger, da må i så fall boligen være ubeboelig.
Ja. Om man ikke oppretter avtale eller autogiro, vil du få faktura tilsendt pr post.
Ja, månedlig eller årlig faktura kan du få.
Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no.
Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no.
Vi jobber for at kunder får giroblankett fra neste fakturering av!
Da må du kontakte banken din.
Ja, det kan du. Det settes opp i nettbank, eller ved å kontakte banken din.





