Spørsmål og svar

Spørsmål og svar2025-11-11T12:13:29+01:00

Spørsmål og svar om faktura og abonnement.

Må jeg betale for alt på hengeren hvis jeg har forskjellig avfall med?2025-11-07T14:04:17+01:00

Nei, du betaler kun for restavfallet.

Hvis du sorterer ut alt det som kan gjenvinnes, slik som papp, plast, metall….., så betaler du for det du kaster i restcontaineren.

Måten betalingen gjøres på er enten at du betaler pr. søppelsekk med restavfall (p.t kr. 50,- pr sekk), pr. møbel (sofa, madrass, lenestol – p.t kr. 50,-) eller pr kilo (kr. 4,-).

Dette gjøres på skjønn med mindre du kaster alt det som ikke er restavfall først, kjører så ut over vekta og veier bil når du kjører inn med restavfall og ut etter at du har kastet restavfallet. Da vil du kunne få helt nøyaktig antall kilo med restavfall du har kastet.

Sorter alt før du kommer opp på mottaket, så går det fortere og du vet hva og hvor mye du skal betale for.

Hva er restavfall?2025-11-04T15:25:58+01:00

Restavfall er det avfallet som blir igjen etter at du har sortert ut alt som kan gjenvinnes, som matavfall, plastemballasje, papir, glass og metall. Det er med andre ord det som ikke kan sorteres ut til egne avfallstyper og som vanligvis går til forbrenning.

Eksempler på restavfall hjemme kan være:

  • Skitten emballasje som ikke kan rengjøres
  • Bleier og sanitetsprodukter
  • Støvsugerposer
  • Keramikk og porselen (små mengder)
  • Gummi og enkelte typer plast som ikke er emballasje
  • Gavepapir med glitter eller plast

Eksempler på restavfall som må leveres på avfallsanlegget:

  • Sofa (som ikke kan gå til ombruk)
  • Presenning (hvis for stor for restdunken)
  • Lenestol (slitt) som ikke kan gå til ombruk
  • Madrass

Restavfall skal ikke inneholde farlig avfall, elektriske produkter eller ting som kan gjenvinnes i egne fraksjoner.

Er det fakturagebyr på papirfaktura?2022-08-11T12:31:42+02:00

Nei, foreløpig har vi ikke fakturagebyr på papirfaktura!

Jeg har to abonnement på renovasjon. Går begge fakturaene på samme avtalegiro?2022-08-11T12:31:12+02:00

Begge fakturaene går da på samme avtalegiro. Man kan kun lage en avtalegiro pr kunde.

For dem som ønsker trekk fra forskjellige konti kan dette være litt utfordrende, men da kan man f. eks opprette e-faktura, hvor man kan endre kontonr. i banken før betaling.

Jeg har fått faktura, til tross for at jeg har fritak fra renovasjon på boenheten.2022-08-11T12:28:22+02:00

Dersom de har hatt fritak og fått faktura fra oss nå, så er fritaket gått ut. Du får kun fritak i 2 år av gangen. Da må du inn å søke på nytt. Du vil da få kreditert dette og får ny faktura fra oss. Det er abonnentens plikt, å søke evt nytt fritak/forlengelse før fritaket går ut?

Hva er et standard abonnement?2024-03-19T15:20:32+01:00

Et standard abonnement består av et abonnementsgebyr (kr. 1 445,58) og et restavfallsgebyr (kr. 3 372,25) Totalt kr. 4 817,83. Dette inneholder 140 liters dunker til restavfall, glass/metall-, papir, matavfall og plast (kan velge sekker til plast).

Hva er restavfallsgebyret på 140 liters dunk?2024-03-19T15:20:49+01:00

Restavfallsgebyr 140 liter er kr. 3 372,25

Hvorfor får jeg faktura på fritidsboligen min nå?2022-08-11T12:24:02+02:00

Når det gjelder hytter så er ikke fakturaene feil. De betaler 60 % av full renovasjon, men gebyret er fordelt på 4 regninger gjennom hele året. Derfor får dere regning nå.

Jeg har to boenheter. Må jeg da betale for 2 abonnement?2022-08-11T12:23:31+02:00

Er begge boenhetene i bruk, må det betales faste gebyrer pluss størrelse og antall på restavfallsdunker. Man kan godt dele en 140 liters dunk.

Kan man søke fritak på fritidsbolig/hytte?2022-08-11T12:20:37+02:00

Kan du dokumentere at hytta ikke kan brukes/ikke er beboelig, så kan du søke.

Om jeg endrer abonnement eller størrelse på restavfallsdunk. Når trer det i kraft?2022-08-11T12:19:48+02:00

Endringer trer i kraft fra neste faktura.

Hvordan søker jeg om endring av abonnement, fritak, hjemmekompostering o.l?2022-08-11T12:19:09+02:00

Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no

NB: Vi gir ikke fritak for fritidsboliger, da må i så fall boligen være ubeboelig.

Kan jeg benytte papirfaktura fremover?2022-08-11T12:17:23+02:00

Ja. Om man ikke oppretter avtale eller autogiro, vil du få faktura tilsendt pr post.

Kan jeg få månedlig eller årlig faktura?2022-08-11T12:13:28+02:00

Ja, månedlig eller årlig faktura kan du få.

Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no.

Hvordan endrer jeg fakturamottaker?2022-08-11T12:13:23+02:00

Send en e-post til kundesenter@agderrenovasjon.no.

Kan jeg få giroblankett?2022-08-11T12:13:37+02:00

Vi jobber for at kunder får giroblankett fra neste fakturering av!

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker brevgiro?2022-08-11T12:13:33+02:00

Da må du kontakte banken din.

Kan jeg få e-faktura?2022-08-11T12:43:25+02:00

Ja, det kan du. Det settes opp i nettbank, eller ved å kontakte banken din.

Gå til toppen