Dato: Tirsdag 29.04.2025, 12:00 – 14:00
Sted: Møterom Hove, Heftingsdalen
Behandlingsmåte: Kombinasjon (fysisk og Teams) Per Øyvind Erlandsen og Ole Thomas Gustavsen møtte på Teams

Møtets formål: Ekstraordinært styremøte.


Deltatt:
Nina Jentoft, Styrets leder
Lars Marius Nilsen, Styrets nestleder
Arne Jenssen, Styremedlem
Benedikte Nilsen Glommen, Styremedlem
Bjørg Engeset L Eide, Styremedlem
Ole Thomas Gustavsen, Styremedlem
Per Øyvind Erlandsen, Styremedlem
Anita Aanonsen Jernquist, Daglig leder
Eirik Kristiansen, Økonomisjef


Sak 18 – Godkjenning av innkalling og agenda

  • Åpning av møtet ved styrets leder
  • Fortegnelse over møtende styremedlemmer og andre deltagere
  • Godkjenning av innkalling og dagsorden
  • Saker til eventuelt

Beslutning:
Styret godkjente innkalling og dagsorden, og erklærte seg vedtaksdyktig i henhold til IKS-lovens
§11-12.


Sak 19 – Protokoll fra møte

Styrets protokoll fra siste styremøte er sendt ut, godkjent og signert av styret.

Beslutning:
Styret har godkjent og signert protokollen.


Sak 20 – Videre drift av Heftingsdalen renovasjonsanlegg

Det er bekreftet fra Arendal kommune v/kommunedirektøren 25.4.25 følgende: Forhandlingene angående salg av EE2 AS er positive og pågående, men ble ikke bli behandlet i bystyrets aprilmøte som tidligere forespeilet. Det er imidlertid avklart at ARIKS sitt område ikke er omfattet. Dette betyr at kommunen ikke kan gi ARIKS kompensasjon til verken flytting eller tomt.

Det har vært kjent en tid at det ikke vil være behov for å flytte ARIKS for å fristille areal for Morrow, og administrasjonen har derfor arbeidet med et dokument som beskriver status for dagens anlegg, muligheter og en mulig fremdriftsplan for å utvikle renovasjonsanlegget for fremtiden, på dagens lokasjon.
Det presiseres at dette dokumentet ikke er et strategidokument, men at det er behov for en status over renovasjonsanlegget og det etterslepet som er iht forventede oppgraderingsbehov og hvilke bygg og driftsarealer som ikke krever snarlige oppgraderinger. Det er ønskelig å arbeide videre med strategi for selskapet gjennom strategisamling med styret.
Dokumentet Videre drift av Heftingsdalen renovasjonsanlegg er vedlagt.

Beslutning:
Styret tar dokumentet «Videre drift av Heftingsdalen renovasjonsanlegg», til etterretning.


Sak 21 – Veien videre for Agder Renovasjon IKS

Det henvises til styremøte 25.3.25 og sak 14 – Veien videre for Agder Renovasjon IKS. Det var enighet i styret om å behandle alternativene for ARIKS etter at Arendal bystyre har behandlet det endelige forhandlingsresultatet med Morrow. Arendal bystyre skulle behandlet saken 24.4.25, men det er ytterligere utsettelser.
I tilknytning til Morrow Batteries AS sin etablering i Arendal kommune (AK), inngikk kommunen i mai 2021 en opsjonsavtale med Morrow som gav Morrow rett til å overta tomta til ARIKS. Det har derfor vært forhandlinger mellom AK og ARIKS over flere år for en avtale som kompenserer ARIKS ved flytting av renovasjonsanlegget og fremtidig nedlegging av deponiet.

Status er som nevnt i sak 20, det er offentlig kjent at Morrow ikke utøvde denne opsjonen, og at den i ny avtale tas ut. Det innebærer at kommunen ikke lenger har forpliktelser til å gi dem tilgang til arealet hvor ARIKS i dag er lokalisert. Dette er en viktig endring i den faktiske situasjonen som igjen påvirker prosessen kommunen og ARIKS har jobbet med over lang tid. AKhar ikke lengre en forpliktelse til å fristille renovasjonstomta til Morrow. Kommunedirektøren bekrefter dette 25.4.25.

Basert på at Morrow ikke skal ha renovasjonstomten, har administrasjonen utarbeidet et dokument som beskriver mulighetene for en fremdriftsplan for å utvikle renovasjonsanlegget for fremtiden, på dagens lokasjon. Det henvises til vedlagt dokument i sak 20.

I dokumentet er det medtatt en oversikt over kostnader ved flytting av renovasjonsanlegget, en kostnad som må dekkes i sin helhet av ARIKS, fordi Morrow ikke skal ha arealet til renovasjonsanlegget, og AK ikke har forpliktelse til å dekke kostnader ved flytting. Totalkostnad ved flytting vil beregnet bli:

  1. Oppbygging av nytt renovasjonsanlegg (uten adm bygg): 300 mill
  2. Administrasjonsbygg inkl dagens funksjoner: 42 mill
  3. Flyttekostnader: Anslag 20 mill
  4. Kostnader for å sanere bort bygninger, infrastruktur mm: 30 mill
  5. Masseutskiftning av dagens renovasjonstomt: Anslag 20 mill
  6. Kjøp av tomt Longum Nord: 200 mill

Totalkostnad beregnet til: 612 mill for å flytte renovasjonsanlegget (kostnadsestimat pr april 2023, ikke indeksregulert).

Denne kostnaden er beregnet til å gi en økning i renovasjonsgebyr for et standardabonnement på estimert 1800,- pr år (+ mva). Det strider mot tidligere vedtak i både styret og representantskapet om at en etablering av Morrow (flytting av ARIKS) ikke skal medføre noen økning i renovasjonsgebyr utover reell verdiøkning sammenlignet med dagens anlegg som uansett ville ha påløpt. Det strider også med styre og representantskapet sine føringer om at administrasjonen skal arbeide for å dempe renovasjonsgebyret.

Administrasjonen anbefaling:
1. AK har ikke lengre en forpliktelse til å fristille renovasjonstomta for Morrow. AK har defor ingen forpliktelse til å bekoste en flytting av renovasjonsanlegget. En flytting av renovasjonsanlegget må derfor bekostes av ARIKS, noe administrasjonen mener ikke er nødvendig eller økonomisk bærekraftig, fordi ARIKS kan utvikle renovasjonsanlegget for fremtiden på dagens lokasjon.
2. Administrasjonen anbefaler derfor en avslutning av «prosess flytting», og at det planlegges en utvikling av renovasjonsanlegget for fremtiden, på dagens lokasjon, slik administrasjonen har skissert opp muligheter i dokumentet: Videre drift av Heftingsdalen renovasjonsanlegg som nevnt over i saken.

Styrets behandling:
Basert på fremlagte kostnadsoverslag for flytting av renovasjonsanlegget i denne saken, og at Morrow ikke skal benytte tomta på Heftingsdalen, er styret enstemmige i å ikke flytte renovasjonsanlegget.

Beslutning:
Styrets innstilling til representantskapet:

  1. Basert på fremlagte kostnadsoverslag for flytting av renovasjonsanlegget i denne saken, og at Morrow ikke skal benytte tomta på Heftingsdalen, har styret enstemmig vedtatt å innstille på å ikke flytte renovasjonsanlegget.
  2. Styret ønsker likevel å understreke at fremtidens renovasjonsutfordringer vil kreve både areal, teknologisk utvikling og langsiktig planlegging på dagens lokasjon.
  3. For å sikre en robust og fremtidsrettet renovasjonstjeneste også i årene som kommer, ser styret det som avgjørende at ARIKS gis tydelig forutsigbarhet knyttet til utviklingsmuligheter på dagens renovasjonstomt. Uten slik forutsigbarhet risikerer en å hemme nødvendige investeringer, forsinke innovasjon og svekke tjenestetilbudet til våre eiere og innbyggere. Styret mener det er en forutsetning for å kunne posisjonere selskapet sterkere i regionen, i tråd med styret og representantskapet sine føringer og visjoner.
  4. Styret ber derfor representantskapet om å:
    * Anerkjenne behovet for langsiktig arealtilgang og utviklingsrom for selskapet (på nåværende tomt).
    * Bidra til en prosess som sikrer at ARIKS får nødvendige rammer for å styrke selskapet videre samt møte fremtidige krav til miljø, kapasitet og effektivitet.

Styret vil avholde en strategisamling tidlig høst 2025, og vil komme tilbake til representantskapet med en oppdatert strategiplan for nåværende lokasjon.

Styret tar følgende forbehold: En forutsetning for styrets vedtak og innstilling til representantskapet er at konsekvensen av Arendal bystyret sin behandling av ny avtale mellom Siva/Morrow og Arendal kommune, blir som beskrevet i pkt 1 (Morrow overtar ikke renovasjonstomta).


Sak 22 – Avklaring Longum Nord tomt

Kommunedirektøren i Arendal kom med følgende i epost til daglig leder 25.4.25:
Før kommunen legger tomten Longum Nord ut på det åpne markedet, er det ønskelig å avklare om ARIKS uavhengig av endrede forutsetninger ønsker å sikre seg denne tomten som er ferdig regulert for renovasjonsvirksomhet. Arendal kommune ber derfor om at ARIKS allerede nå og parallelt med kommunens forhandlinger initierer nødvendige prosesser for å avklare om ARIKS ønsker å gå i dialog med kommunen med et mål om å kjøpe eller på andre måter sikre seg hele/deler av den nye renovasjonstomta. En avtale vil basere seg på markedsmessige vilkår.

Administrasjonens vurdering:
Longum Nord tomten til AK er på 150 daa (139 daa var tiltenkt ARIKS). Det er tilsvarende areal ARIKS har på nåværende lokasjon. Det er store investeringskostnader for ARIKS (anslag 200 mill) for å sikre seg denne tomten. Administrasjonen vurderer det slik at en bør konsentrere seg om dagens anlegg og de investeringer som vil være nødvendig her. Eventuelt fremtidig behov for ytterligere areal enn dagens renovasjonstomt, vil muligens måtte hensynta i samarbeid med andre avfallsselskap, men det er høyst uklart om det vil være behov for ytterligere areal.

Administrasjonen har følgende oppsummering:

  1. Det vil ikke være behov for å sikre seg ytterligere areal i nær fremtid.
  2. Kompostering av matavfall vil opphøre på et gitt tidspunkt, noen som vil frigi tilgjengelig areal for fremtidig utvikling.
  3. Det er ingen av de andre avfallsselskapene her på Agder, slik administrasjonen kjenner forholdene som har behov for å sikre seg denne tomten. RTA har Grenstøl og Hestmyr med tilgjengelig areal, LiBiR har nylig utvidet sitt renovasjonsanlegg og Avfall Sør har nytt anlegg i Sørlandsparken.
  4. I selskapsavtalen til ARIKS har selskapet fullmakt til å ta opp lån inntil en samlet låneramme på 160 mill. som vil bli overskredet med en slik investering.
  5. Det er en betydelig fordel å investere og utvikle innen dagens tomt, og tenke kreativt ut av hva vi har tilgjengelig av areal, for her ligger allerede infrastrukt, ressurser, utstyr og maskinpark. Drift på en annen tomt med større avstand til dagens tomt, vil medføre ekstra kostnader for alt som benyttes for drift i form av menneskelige ressurser, maskinpark, utstyr (eks presse maskin ved evt ettersortering og vekt for innveiing) mm som vi idag allerede har tilgjengelig på dagens tomt.
  6. En kjøp av tomt vil være en økonomisk tung investering for ARIKS, og administrasjonen mener at en bør konsentrere seg om investeringer knyttet til etterslep og oppgradering på dagens lokasjon.

Beslutning:

  1. Styret slutter seg til administrasjonens oppsummering.
  2. Styret innstiller til representantskapet å ikke gå til innkjøp av Longum Nord tomten.

Sak 23 – Eventuelt

Beslutning:
Det var ingen saker til Eventuelt.

Styreprotokoll 29.04.2025 (pdf)