Dato: Tirsdag 25.03.2025, 12:00 – 16:00
Sted: Heftingsdalen
Behandlingsmåte: Fysisk møte
Sak 9 – Godkjenning av innkalling og agenda
- Åpning av møtet ved styrets leder
- Fortegnelse over møtende styremedlemmer og andre deltagere
- Godkjenning av innkalling og dagsorden
- Saker til eventuelt
Beslutning:
Styret godkjente innkalling og dagsorden, og erklærte seg vedtaksdyktig i henhold til IKS-lovens §11-12.
Sak 10 – Protokoll fra møte
Styrets protokoll fra siste styremøte er sendt ut, godkjent og signert av styret.
Beslutning:
Styret har godkjent og signert protokollen.
Sak 11 – Regnskap og årsberetning for 2024
Regnskap og årsberetning for Agder Renovasjon IKS (ARIKS) 2024 var vedlagt. Regnskapet ble gjennomgått av økonomisjef og årsberetning av daglig leder. Det henvises til tidligere styrebehandling 26.2.24 av foreløpig regnskap. Regnskapet er gjennomgått av revisor.
Årsresultat:
Selskapets årsresultat ble et overskudd på 9,5mill i 2024 som inkluderer 4 mill i utbytte fra ARNAS.
Utbyttet på 4 mill. utbetales i sin helhet direkte til eierkommunene i henhold til deres eierandel i ARIKS.
Selvkost:
Selvkost innebærer at selskapets kostnader med renovasjonstjenestene skal dekkes inn gjennom gebyrene som abonnentene betaler. ARIKS har tre separate regnskaper, husholdningsavfall, slam og næringsavfall (inkluderer det som håndteres av næringsavfall fra ARNAS), jfr forurensningsloven § 34.
Selskapet har to selvkostfond, for husholdningsrenovasjon og slamrenovasjon:
Disse selvkostberegningene fremgår også av note 15 i årsregnskap for 2024.
Status – selvkostfond:
Selvkostberegninger – husholdningsrenovasjon:
Inngående balanse – selvkostfond, pr 1.1.2024: kr + 13 015 990
Selvkostresultat inkl renter (til selvkostfond 2024): kr – 1 956 869
Utgående balanse – selvkostfond 31.12.24: kr + 11 059 121
Selvkostberegninger – slamrenovasjon:
Inngående balanse – selvkostfond, pr 1.1.2024: kr + 2 839 363
Selvkostresultat inkl renter (til selvkostfond 2024): kr – 549 535
Utgående balanse – selvkostfond 31.12.23: kr + 2 289 828
Næringsavfall og resultat 2024:
Resultat næringsavfall: kr + 5 366 818
Styrets behandling av årsberetningen:
I forbindelse med ARIKS sitt arbeid med lærlinger og antall personer på arbeidstrening/tiltaksplasser, ønsket styret mer informasjon om hvordan ARIKS arbeider med sitt samfunnsoppdrag. Daglig leder orienterte styret at det var fokus på dette arbeidet i virksomheten for å få flest mulig gjennom et arbeidstreningsløp i selskapet, men at det samtidig var krevende å få tilstrekkelig ressurser og kompetanse i selskapet for å følge personene godt nok opp. Driftsleder Kjetil Øygarden vil derfor i et senere styremøte, redegjøre for selskapets praksis og arbeid med tiltaksplasser og lærlingeordning.
Beslutning:
Styret innstiller til representantskapet å godkjenne regnskap og årsberetning for 2024.
Sak 12 – Anbud innsamling av husholdningsavfall
Dagens kontrakt med NordRen for innsamling av husholdningsavfall utløper 1.4.27 (inkl. avtaletid og bruk av opsjonene). Det må foretas ny anbudskonkurranse. Vedlagt var konkurransegrunnlaget og bilag 1 beskrivelse av innsamlingen og transport. Daglig leder presenterte konkurransegrunnlaget for innsamling av husholdningsavfall.
Det henvises til innledende orientering om konkurransen i styremøte 21.1.25. ARIKS benytter rådgiver i Damhaug Consulting i utarbeiding av konkurransegrunnlaget.
Anskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser, og skal foretas gjennom en åpen anbudskonkurranse etter forskriftens del I og del III (anskaffelser over EØS-terskelverdi).
Konkurransen gjelder innsamling og transport av avfall fra husholdninger og hytter i kommunene Arendal, Froland og Grimstad. Det er ca 34 000 abonnenter i Arendal, Grimstad og Froland, og total mengde innsamlet husholdningsavfall er ca 17 000 tonn/år. Foreslått kontaktstid er 6 år med opsjon for oppdragsgiver 1 + 1 år.
Konkurransen tar utgangspunkt i dagens tømmefrekvens for beholderrenovasjonen: Restavfall, papir/papp og plastemballasje samles inn hver 3.uke, matavfall hver uke og glass/metall hver 8.uke (inkludert ukentlig små enheter EE-avfall/farlig avfall).
Opsjoner:
- Det er lagt inn opsjon for mulig henteordning for tekstiler.
- Det er lagt inn opsjon for innsamling av kommunalt næringsavfall. Arendal kommune har henvendt seg vedr innsamling og håndtering av kommunalt næringsavfall. Eierkommunene kan benytte utvidet egenregien for innsamling og håndtering av kommunalt næringsavfall i stedet for konkurranseutsetting. ARIKS håndterer husholdningsavfall gjennom utvidet egenregi, og kan også håndtere kommunens eget avfall gjennom den samme ordningen.
Vedlegg:
- Konkurransegrunnlag.
- Bilag 1 beskrivelse av innsamlingen og transport.
Beslutning:
Styret godkjenner konkurransegrunnlaget for innsamling av husholdningsavfall, slik det ble presentert i styremøtet.
Sak 13 – Levering av restavfall fra 2026
Det er krav om at 65 % av alt husholdningsavfall skal gå til gjenvinning/ombruk innen 2035. For å nå dette målet må vi se på hvilke tiltak som kan gjøres for å få ut mer gjenvinnbart avfall fra restavfallet. Et tiltak er å ta betalt for restavfall på avfallsmottakene og stoppe med utdeling av gratisbilletter. Ved betaling for restavfall på avfallsmottakene, ser det ut til at abonnentene blir mer bevisste på å sortere bedre.
CO2-avgiften på avfall som går til forbrenning, medfører økte kostnader på levering av restavfall til Returkraft. I 2024 var prisen for restavfall kr. 1921,- pr tonn som går til forbrenning, og med økning i den statlige CO2 vil sannsynligvis prisen øke ytterligere.
Status restavfallsbilletter i 2025:
I 2025 ble antall gratisbilletter for å levere avfall på gjenvinningsstasjonen redusert fra 6 billetter til 2 billetter, en myk overgang fra gratis til betaling av restavfall. Samtidig ble navnet på billettene endret til restavfallsbilletter. Enkelte misforstår og tror at med gratis/restavfallsbillettene så trenger man ikke å kildesortere. Det er flere fordeler med å fjerne disse billettene. Det er få utfordringer i vekt eller kundesenteret med ny ordning (betaling for restavfall). Vektpersonalet forklarer at alt er gratis å levere utenom restavfall, og de fleste kundene forstår og håndterer dette.
Hensikten med færre restavfallsbilletter er at innbyggerne skal bli enda bedre til å sortere før de kommer til mottakene, noe som igjen vil redusere restavfallsmengden, og gi økende mengder avfall til gjenbruksbutikken og til gjenvinning. Altfor ofte har man sett at fullt brukbare ting kastes i restcontainerne. Plukkanalyse av restavfallscontainer fra gjenvinningsstasjonen viste at 55% av avfallet ikke var restavfall og kunne vært sortert ut. Sortering til gjenbruk eller gjenvinning gir inntekter som igjen demper renovasjonsgebyrene.
Det er gjennomført flere informasjonskampanjer (på ulike plattformer) om ny ordning, og flere planlegges.
Styrets vedtak 28.10.24:
- Styret ser det som viktig at ordningen med utlevering av gratisbilletter for levering av avfall på gjenvinningsstasjonen fases ut, men at en bruker mer tid, ved å benytte 2025 som en overgangsordning.
- I løpet av 2025 skal ARIKS gjennomføre utstrakt informasjonsarbeid til innbyggerne, for å informere om formålet med å kildesortere bedre og redusere restavfallsmengdene.
- I 2025 utleveres det 2 stk. restavfall billetter pr husholdning og en restavfallsbillett pr fritidsabonnement. 1 stk. restavfallsbillett gir adgang til en gratis levering av restavfall på gjenvinningsstasjonen.
- Alt annet avfall blir gratis å levere for husholdningene i ubegrenset antall ganger en ønsker å levere kildesortert avfall på gjenvinningsstasjonen.
- Informasjon om justert ordning fra 1.1.25 gis i brosjyre som sendes ut til samtlige husholdninger og fritidsabonnementer sammen med restavfallsbillettene, før nyttår.
- Ny ordning der gratisbillettene (restavfallsbilletter) fjernes, gjennomføres fra 1.1.26.
Administrasjonens anbefaling:
Administrasjonen anbefaler at restavfallsbillettene fjernes fra 1.1.2026, slik styret besluttet 28.10.24.
Beslutning:
1. Styret innstiller til representantskapet å fjerne gratisbillettene (restavfallsbillettene) for husholdningene fra 1.1.2026.
2. Alt avfall er gratis å levere på gjenvinningsstasjonene, unntatt restavfall.
Sak 14 – Veien videre for Agder Renovasjon IKS
Det henvises til styrets vedtak i styremøte 21.1.25:
Styret i Agder Renovasjon IKS følger utviklingen i Morrow tett, og med det også om flytting kan bli nødvendig. Styret vil be Arendal kommune vurdere å fjerne opsjonsdelen i avtalen som berører Agder Renovasjon arealet, dersom nå Morrow trenger mindre areal.
Styrets vedtak er fulgt opp, og daglig leder har bedt Arendal kommune hensynta styrets vedtak i forhandlingene med Morrow som pågår. Arendal kommune har gitt informasjon om at Morrow ikke benytter opsjon på å overta arealet til dagens renovasjonsanlegg. ARIKS har 2 alternativ: a) Bli på dagens lokasjon b) Flytte til ny lokasjon.
Det er enighet i styret om at et vedtak om alternativ a) eller b) i denne saken utsettes til neste styremøte (ekstraordinært styremøte), fordi Arendal kommune arbeider med et endelig forhandlingsresultat med Morrow. Plan er å fremlegge en sak om dette i Arendal bystyre 24.4. Det vil være naturlig at saken behandles først i Arendal bystyre før styret i ARIKS får den til behandling, for deretter en endelig avklaring i representantskapet i ARIKS. Neste møte i representantskapet i ARIKS er 6.mai.
Beslutning:
- Styret tar informasjon om status og veien videre for ARIKS, til orientering.
- Styret behandler denne saken i et ekstraordinært styremøte når Arendal bystyre har behandlet forhandlingsresultatet med Morrow
Sak 15 – Daglig leders statusrapport
Daglig leder orienterte om statusrapporten som var vedlagt, og inneholder følgende:
- Husholdningsrenovasjon og hytterenovasjon, avvik statistikk
- Statusmøter med NordRen
- Retningslinje – beredskap (ekstreme snømengder)
- Slamrenovasjon
- Husholdningsavfallsmengder 2024
- Avfallsmarkedet, gjenvinning og inntekter (kostnadsdekning)
- Tekstiler
- Status økonomi
- Kundefordringer
- Personal, sykefravær, HMS/avvik m.m
- Lærlinger og tiltaksplasser
- Omvisninger og holdningsskapende arbeid
- Årsrapportering til Statsforvalteren
- Generell orientering om driften.
Styrets behandling:
I forbindelse med daglig leders redegjørelse over selskapets beredskap ved ekstreme snømengder, ønsket styret en presentasjon av selskapets beredskapsplan som også omfatter andre og ulike sider av virksomheten. Det ble derfor avtalt at styret får en presentasjon i et senere styremøte.
Beslutning:
Styret tok statusrapporten fra daglig leder til orientering
Sak 16 – Styreevaluering
Det henvises til sak 7/25 – styrets egenevaluering, i styremøte 21.1.25. Skjema for styreevaluering er sendt ut, og styrets medlemmer har fylt ut disse. Oddvar Somdal (ARIKS) har sammenstilt resultatene fra alle styremedlemmene i en oversikt som var vedlagt.
Styreleder gjennomgikk resultatene fra styreevalueringen 2025, og det ble en god diskusjon i styret.
Det var enighet om behovet for en strategisamling for styret, for å heve kompetansen som gjelder utviklingen i avfallsbransjen. Styret ønsker å arbeide med strategi for fremtidens ARIKS, men det er avgjørende med en endelig avklaring om ARIKS skal bli på dagens areal eller flytte til ny tomt, før det kan arbeides med strategi for selskapet og strategiske beslutninger.
Beslutning:
Styret tar styreevalueringen til orientering.