Dato: Tirsdag 20.05.2025, 09:00 – 12:30
Sted: Møterom Hove, Heftingsdalen
Behandlingsmåte: Fysisk møte


Deltatt:
Nina Jentoft, Styrets leder
Lars Marius Nilsen, Styrets nestleder
Arne Jenssen, Styremedlem
Benedikte Nilsen Glommen, Styremedlem
Bjørg Engeset L Eide, Styremedlem
Ole Thomas Gustavsen, Styremedlem
Anita Aanonsen Jernquist, Daglig leder
Eirik Kristiansen, Økonomisjef

Forfall:
Per Øyvind Erlandsen, Styremedlem


Sak 24 – Godkjenning av innkalling og agenda

  • Åpning av møtet ved styrets leder
  • Fortegnelse over møtende styremedlemmer og andre deltagere
  • Godkjenning av innkalling og dagsorden
  • Saker til eventuelt

Beslutning:
Styret godkjente innkalling og dagsorden, og erklærte seg vedtaksdyktig i henhold til IKS-lovens
§11-12.


Sak 25 – Protokoll fra møte

Styrets protokoll fra siste styremøte er sendt ut, godkjent og signert av styret.

Beslutning:
Styret har godkjent og signert protokollen.


Sak 26 – Regnskap 1.kvartal 2025

Vedlagt var utkast til regnskap for 1.kvartal 2025 som ble gjennomgått av Eirik Kristiansen.

Kommentar:

Driftsinntektene: 47 mill. Økt omsetning fra ARNAS (økt med nær 3 mill sammenlignet med 2024,
mye levering til deponi) bidrar positivt til regnskapet (næring).

Driftskostnadene: 43 mill. Kostnader som forventet. Det er korrigert med økt avsetningen til sigevann
med 1 mill.

Resultat:
Resultat 1. kvartal 2025: Et overskudd på 4,7 mill.

Prognose for året: Et overskudd på 1,2 mill.

Budsjett: Det er budsjettert med et underskudd på 3,96 mill (jfr nedbetalingsplan etter selvkostfond).

Beslutning:
Styret tok regnskapet for 1.kvartal 2025 til orientering.


Sak 27 – Daglig leders status

Statusrapport fra daglig leder ble gitt til styret i mars 2025. Det er lite nytt å informere om, derfor var det kun vedlagt en oppdatert avvik statistikk for innsamling av avfall og renovatørenes arbeid.
Renovatørene (NordRen) gjør en god jobb med innsamlingen av husholdningsavfall.

Anbud innsamling av husholdningsavfall:

I representantskapsmøte kom det innspill som gjaldt krav i anbudet på innsamling av husholdningsavfall (som har frist 26.5). Hvordan kan vi forbereder renovasjonen om det skulle komme krav fra myndighetene om at avfallet må veies på bilene ved innsamling?

Det gjelder i forbindelse med krav om differensiering av renovasjonsgebyr, og hvordan myndighetene mener dette må håndteres. ARIKS har ulike abonnementer som tilbys og nå med betaling for restavfall som gir mulighet for differensiering, men vi har ikke lagt inn krav til veiing på bilene og systemer for registreringer i et fagsystem.

Administrasjonen har drøftet spørsmålet med Samfunnsbedriftene, men de var usikre på hva de endelige krav blir.

For å redusere risiko for et større påslag fra leverandøren som får anbudet, i kommende kontraktsperiode, ved at det må gjennomføres uten at det er beskrevet på forhånd, har ARIKS besluttet at den nye kontrakten skal ta høyde for innføring av individuell registrering av RFID og vekt, i løpet av kontraktsperioden.

Det er sendt ut en endringsmelding der dette fremgår. På grunn av innføring av en ny opsjon forholdsvis nær opprinnelig tilbudsfrist, er tilbudsfristen utvidet til 17.6.25. Se endringsdokument vedlagt.

Beslutning:
Styret tok daglig leders status til orientering.


Sak 28 – Driftsleder orienterer om arbeidet med lærlinger og arbeidspraksis

Driftsleder Kjetil Øygarden informerte om hvordan ARIKS arbeider med lærlinger og ulike arbeidspraksis plasser i virksomheten. ARIKS er en godkjent lærebedrift og har ca. 12% av driftspersonalet som lærlinger eller personer på arbeidstrening som en del av samfunnsoppdraget.
Det er samarbeid med skoler (blant annet kjørepraksis), kriminalomsorgen (personer med lenke tilbys arbeidstrening) og NAV.

Driftsleder orienterte om ulike utfordringer som gjelder opplæring i risikofylte miljøer. ARIKS er en virksomhet som håndterer mye forskjellig, bruk av farlig utstyr (anleggsmaskiner og annet utstyr), kjemikalier eller annet risiko arbeid. Lærlinger/praksiskandidater har behov for tett oppfølging, det er strenge HMS-krav og krav til dokumentasjon (opplæringsplaner, avvik, evalueringer). Opplæring i risikofylte miljøer krever ekstra ressurser i ARIKS som er en utfordring.

Styrets tilbakemelding var at det gjøres en god jobb i virksomheten med lærlinger og praksiskandidater. Styret forstod at det måtte prioriteres (bedriften får mange henvendelser) og anbefalte at fokuset ble rettet på lærlingeplasser og mindre på ulike arbeidspraksisplasser.

Beslutning:
Styret tok informasjonen som gjelder bedriftens arbeid med lærlinger og personer på arbeidstrening til orientering.


Sak 29 – Årsrapport arbeidsmiljøutvalg (AMU) 2024

Iht. styrets årsplan, skal årsrapporter fra AMU fremlegges for styret. Vedlagt var årsrapport for AMU 2024.
Daglig leder orienterte.

Beslutning:
Styret tar årsrapport fra arbeidsmiljøutvalget (AMU) 2024 til orientering.


Sak 30 – Årsrapport bedriftshelsetjenesten 2024

Daglig leder orienterte. Årsrapport bedriftshelsetjenesten 2024 var vedlagt og fremlagt styret til orientering. Årsrapporten gir en oversikt over Avonova Helse sin bistand til ARIKS:

Bedriftshelsetjenestene skal bistå arbeidsgivere med å forebygge arbeidsrelatert skade og sykdom og gi anbefalinger for videre forebyggende HMS-arbeid. Rapporten er gjennomgått i AMU mars 2025. Det er et stort fokus på HMS i bedriften, og på vernerundene er det god deltakelse både fra ledelse og verneombud. Det er ingen opplysninger i rapporten som tilsier at styret må gjøre tiltak.

Styret har bedt om en gjennomgang av bedriftens beredskapsplan, og plan er en orientering om bedriftens arbeid og organisering ved ulike krisesituasjoner, innen 2025 (HMS ansvarlig er tilbake høsten 2025).

Beslutning:
Styret tar årsrapport Bedriftshelsetjenesten 2024 til orientering.


Sak 31 – Orientering om Returkraft AS

Daglig leder orienterte.
Returkraft, resultat for 2024: – 13,3 mill. Prognosen for 2025: Forventer positivt årsresultat, det gjøres flere tiltak for å øke inntekten.

Mottak av avfall: Husholdningsavfall: 42%. Næringsavfall: 58%. Økt sortering/ettersortering reduserer restavfallsmengden.

Revidert konsesjon fra Mdir: Ny konsesjon muliggjør utnyttelse av forbrenningsanlegget fullt ut (farlig avfall).

Tiltak for å øke mottak av avfall: Markedsavdeling (ny). Tankanlegg for flytende avfall. Innstallering av avfallskvern. Sikre vinterbrensel: Baller/mellomlagrer restavfall.

Rettsmekling: 13. – 15.mai (KLP/RK : SAR/TRYG). Det er inngått forlik mellom Returkraft og SAR. Det betyr at en unngår en 6 uker lang rettsak på slutten av 2025.

Det avholdes Generalforsamling i Returkraft 27.mai, der styreleder og daglig leder møter.

Beslutning:
Styret tok informasjonen som gjelder Returkraft AS til orientering.


Sak 32 – Strategiarbeid

Det henvises til styremøte 29.4.25 der det er enighet om å arbeide videre med strategi for selskapet gjennom strategisamling med styret (høst 2025). Daglig leder anbefalte at en får inn en ekstern konsulent til å lede strategiarbeidet, noe styret var enig i. Daglig leder har fått innspill om hvem som kan ha denne rollen, og har hatt møte med vedkommende.

ARIKS har fått pristilbud fra ekstern fasilitator for å bistå selskapet med denne strategiprosessen.
Rollen hennes er å lede arbeidet på en nøytral og strukturert måte, slik at alle relevante perspektiver blir ivaretatt og at prosessen resulterer i et levende og anvendelig strategidokument.

Administrasjonen anbefaler:
Administrasjonen anbefaler at pristilbudet godkjennes, og at Britt Solveig Høyer Holte (Bebevent) blir leder av strategiprosessen i ARIKS. Hun er ny for ARIKS, noe som kan være en fordel i dette arbeidet.

Styrets behandling:
Det er enighet i at formålet med strategiarbeidet for ARIKS og strategisamling (avtalt 25.- 26.8) er:
Veien videre for ARIKS i et 5 års, 10 års, evt. 15 års perspektiv. Det er avklart at selskapet blir på dagens lokasjon, og det er behov for en revidert strategi for selskapet og renovasjonstjenestene fremover som hensyntar dette.

Benedikte Nilsen meldte seg inhabil og fratrådte i saken.

Beslutning:
Styret godkjenner at Britt Solveig Høyer Holte fra Bebevent blir leder av strategiprosessen i ARIKS.


Sak 33 – Eventuelt

Beslutning:
Det var ingen saker til Eventuelt.


Styreprotokoll 20.05.2025 (pdf)