Tilstede: Representantskapsmedlemmer (9 fremmøtte):

Robert C. Nordli (Arendal), Haagen Poppe (Arendal), Svein Monsen (Arendal), Øystein Olsen Krogstad (vara-Arendal), Beate Skretting (Grimstad), Kjetil Glimsdal (Grimstad), Bjørn Arne Engen (Grimstad), Inger-Lene Håland (Froland) og Bjørn Gunnar Grønlund (Froland).

Forfall: Anders Kylland og Inger Brokka de Ruiter (Arendal).

Bjørn Arne Engen fratrådte kl. 19.10 før behandling av sak 09.25, sak 12.25 og sak 13.25.

Svein Monsen fratrådte kl. 18.30 før behandling av sak 09.25, sak 10.25, sak 11.25, sak 12.25 og sak 13.25.

Fra administrasjonen: Daglig leder Anita Aanonsen Jernquist (referent), Eirik Kristiansen (økonomisjef).

Fra styret: Styreleder Nina Jentoft.

Revisor: Ketil Raknes.

Møtested: Heftingsdalen.

Representantskapets leder Beate Skretting ledet møtet.


Saksliste:

Sak 01.25 – Godkjennelse av innkallelse og dagsorden

Enstemmig vedtak:

Innkallelse og dagsorden godkjennes.


Sak 02.25 – Godkjennelse av protokoll fra representantskapsmøte 21.10.24

Protokollen fra representantskapsmøtet 21.10.24 er godkjent og signert.


Sak 03.25        Valg av tre medlemmer til å undertegne protokollen

Protokollen skal underskrives av møtelederen og to av representantskapets medlemmer.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet velger følgende, i tillegg til møteleder Beate Skretting, til å undertegne protokollen: Inger-Lene Håland og Øystein Krogstad.


Sak 04.25        Årsregnskap 2024, årsberetning og revisjonsberetning

Vedlagt saken var årsregnskap for 2024, årsberetning og revisjonsberetning. Regnskapet ble gjennomgått av økonomisjef og årsberetning av daglig leder.

Årsresultat:

Selskapets årsresultat ble et overskudd på 9,5mill i 2024 som inkluderer 4 mill i utbytte fra ARNAS. Utbyttet på 4 mill utbetales i sin helhet direkte til eierkommunene i henhold til deres eierandel i ARIKS.

Selvkost:

Selvkost innebærer at selskapets kostnader med renovasjonstjenestene skal dekkes inn gjennom gebyrene som abonnentene betaler. ARIKS har tre separate regnskaper, husholdningsavfall, slam og næringsavfall (inkluderer det som håndteres av næringsavfall fra ARNAS), jfr forurensningsloven § 34.

Selskapet har to selvkostfond, for husholdningsrenovasjon og slamrenovasjon:

Disse selvkostberegningene fremgår også av note 15 i årsregnskap for 2024.

Status – selvkostfond:

Selvkostberegninger – husholdningsrenovasjon:

Inngående balanse – selvkostfond, pr 1.1.2024:       kr + 13 015 990

Selvkostresultat inkl renter (til selvkostfond 2024): kr – 1 956 869

Utgående balanse – selvkostfond 31.12.24:              kr + 11 059 121

Selvkostberegninger – slamrenovasjon:

Inngående balanse – selvkostfond, pr 1.1.2024:       kr + 2 839 363

Selvkostresultat inkl renter (til selvkostfond 2024): kr –   549 535

Utgående balanse – selvkostfond 31.12.24:              kr + 2 289 828

Næringsavfall og resultat 2024:

Resultat næringsavfall: kr + 5 366 818

Styrets vedtak av 25.3.25:

  1. Styret innstiller til representantskapet å godkjenne at kr 4 000 000 i utbytte fra ARNAS i 2024, skal videreføres til eierkommunene i henhold til deres eierandel i Agder Renovasjon IKS.
  2. Regnskap og årsberetning for 2024 godkjennes. Overskuddet på 9,5 mill foreslås tilført selskapets egenkapital (beløpet inneholder kr. 4 000 000,- som skal videreføres til eierkommunene).

Enstemmig vedtak:

  1. Representantskapet godkjenner at kr 4 000 000 i utbytte fra ARNAS i 2024, skal videreføres til eierkommunene i henhold til deres eierandel i Agder Renovasjon IKS.
  2. Regnskap og årsberetning for 2024 godkjennes. Overskuddet på 9,5 mill foreslås tilført selskapets egenkapital (beløpet inneholder kr. 4 000 000,- som skal videreføres til eierkommunene).

Sak 05.25 – Valg av revisor

Sørlandet kommunerevisjon IKS er nåværende revisor for Agder Renovasjon IKS. Iht IKS loven § 28 skal selskapet ha revisor som velges av representantskapet.

Enstemmig vedtak:

Sørlandet kommunerevisjon IKS velges som revisor for Agder Renovasjon IKS for 2025.


Sak 06.25 – Levering av restavfall fra 2026

Det er krav om at 65 % av alt husholdningsavfall skal gå til gjenvinning/ombruk innen 2035. For å nå dette målet må vi se på hvilke tiltak som kan gjøres for å få ut mer gjenvinnbart avfall fra restavfallet. Et tiltak er å ta betalt for restavfall på avfallsmottakene og stoppe utdeling av gratisbilletter. Ved betaling for restavfall på avfallsmottakene, er erfaringen at abonnentene blir mer bevisste på å sortere bedre.

CO2 avgiften på avfall som går til forbrenning, medfører økte kostnader på levering av restavfall til Returkraft. I 2024 var prisen for restavfall 1921 kr pr tonn som går til forbrenning, og med økning i den statlige CO2 vil prisen øke ytterligere.

Status restavfallsbilletter i 2025:

I 2025 ble antall gratisbilletter for å levere avfall på gjenvinningsstasjonen redusert fra 6 billetter til 2 billetter, en myk overgang fra gratis til betaling av restavfall. Samtidig ble navnet på billettene endret til restavfallsbilletter. Enkelte misforstår og tror at med gratis/restavfallsbillettene så trenger man ikke å kildesortere. Det er flere fordeler med å fjerne disse billettene, inkludert misbruk ved at bedriftskundene ikke får mulighet til å levere gratis som privatkunde. Det er få utfordringer i vekt eller kundesenteret med ny ordning (betaling for restavfall). Vektpersonalet forklarer at alt er gratis å levere utenom restavfall, og de fleste kundene forstår og håndterer dette.

Hensikten med færre restavfallsbilletter er at innbyggerne skal bli enda bedre til å sortere før de kommer til mottakene, noe som igjen vil redusere restavfallsmengden, og gi økende mengder avfall til gjenbruk og til gjenvinning. Altfor ofte har man sett at fullt brukbare ting kastes i restcontainerne. Nylig gjennomført plukkanalyse av restavfallscontainer fra gjenvinningsstasjonen viste at 55% av avfallet ikke var restavfall og kunne vært sortert ut. Sortering til gjenbruk eller gjenvinning gir inntekter som igjen demper renovasjonsgebyrene.

Alt annet avfall enn restavfall blir gratis å levere for husholdningene i ubegrenset antall ganger en ønsker å levere kildesortert avfall på gjenvinningsstasjonen.

Betaling for restavfall vil også samsvare med nytt lovforslag fra regjeringen. Lovforslaget som er fremmet innebærer at kommunene skal fastsette differensierte avfallsgebyr, foreslått fra 1.1.2026. Det vil si at husholdninger som kaster mindre og sorterer avfallet sitt bedre, vil betale mindre i avfallsgebyr. Ca halvparten av avfallet fra husholdningene leveres på gjenvinningsstasjonene.

Det henvises også til sak 07.25.

Styrets vedtak av 25.3.25:

  1. Styret innstiller til representantskapet å fjerne gratisbillettene (restavfallsbilletter).
  2. Dette gjennomføres fra 1.1.26.

Representantskapets behandling:

Øystein Krogstad fremmet følgende forslag: Dagens ordning med 2 restavfallsbilletter videreføres i 2026.

Avstemming:

Forslaget fremmet av Øystein Krogstad ble satt opp mot innstillingen fra styret.

Forslaget fra Øystein Krogstad fikk 1 stemme. Innstillingen fra styret fikk 8 stemmer.


Sak 07.25 – Oversikt renovasjonsgebyr i Agder og krav om gebyrdifferensiering

Oversikt nivå renovasjonsgebyr for kommunene i Agder:

Vedlagt var oversikt over nivået på renovasjonsgebyrene for avfallsselskapene og kommunene i Agder. Nivået for gebyr i 2025 for et standardabonnement i Arendal, Grimstad og Froland kommune er 4818,- inkl mva (gjennomsnitt for Agder er 4716,-).

Daglig leder presenterte.

Krav om gebyrdifferensiering:

Lovforslag om differensierte gebyr, er sendt til Stortinget. Forslaget innebærer at gebyrdifferensiering blir gjort om fra et bør-krav til et skal-krav. Hensikten er å premiere de som leverer lite avfall og som sorterer godt. Andelen husholdningsavfall som sendes til materialgjenvinning stiger sakte, men det er en vei å gå for å nå kravene (65 prosent materialgjenvinning innen 2035).

Differensiering av renovasjonsgebyret kan gjøres på flere måter: Redusert tømmehyppighet for restavfall, ulike abonnementer (eksempel mulighet for mini abonnement og delte abonnement), betaling for restavfall på gjenvinningsstasjonen, større beholdere for utsorterte avfallstyper uten ekstra betaling, tilbud om gjenbruk/gjenbruksbutikk mm.

Samfunnsbedriftene arbeider sammen med avfallsbransjen for å informere myndighetene om at det finnes ulike modeller som fungerer godt for ulike selskap av ulik størrelse i ulike områder for å unngå at det blir en «smal» forskrift med lite rom for at kommunen selv organiserer sin gebyrdifferensiering. Det viktige er at ulike tiltak bidrar til å redusere avfall og øke sorteringsgraden som igjen demper renovasjonsgebyret.

Representantskapet behandling:

Robert C. Nordli stilte spørsmål om det kunne komme krav til renovasjonsbilene om vekt på bilene for å tilpasse det nye kravet om gebyrdifferensiering. Daglig leder orienterte om at det var ikke satt som krav i anbudet på innsamling som nå er ute, da krav om gebyrdifferensiering nylig er kommet på agendaen i bransjen, men at administrasjonen ville forhøre seg med Samfunnsbedriftene og konsulenten som bistår i anbudsarbeidet. Det kan være hensiktsmessig å få en forberedelse til vektsystem for renovasjonsbilene med i dagens anbud. Administrasjonen følger dette opp. Det henvises også til sak 08.25.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet i ARIKS tar oversikt over renovasjonsgebyr for kommunene i Agder og krav om differensiering av gebyr til orientering.


Sak 08.25 – Status konkurranseutsetting – Innsamling av husholdningsavfall

Dagens kontrakt med NordRen for innsamling av husholdningsavfall utløper 1.4.27 (inkl. avtaletid og bruk av opsjonene). Det er derfor ny konkurranseutsetting i henhold til lov om offentlige anskaffelser, for innsamling av husholdningsavfall, vedtatt av styret 25.3.25.

Konkurransen gjelder innsamling og transport av avfall fra husholdninger og hytter i kommunene Arendal, Froland og Grimstad. Det er ca 34 000 abonnenter i Arendal, Grimstad og Froland, og total mengde innsamlet husholdningsavfall er ca 17 000 tonn/år. Kontraktstid er 6 år med opsjon for oppdragsgiver 1 + 1 år.

Dagens tømmefrekvens for beholderrenovasjonen: Restavfall, papir/papp og plastemballasje samles inn hver 3.uke, matavfall hver uke og glass/metall hver 8.uke (inkludert ukentlig små enheter EE-avfall/farlig avfall).

Tildelingskriterier og vekting:

Totalpris 40%, Oppdragsforståelse og kvalitet 30% (robusthet og servicegrad) og Klima og miljø 30%.

Opsjoner:

  1. Det er lagt inn opsjon for mulig henteordning for tekstiler.
  2. Det lagt inn opsjon for innsamling av kommunalt næringsavfall. Eierkommunene kan benytte utvidet egenregien for innsamling og håndtering av kommunalt næringsavfall som alternativ til konkurranseutsetting. ARIKS håndterer husholdningsavfall gjennom utvidet egenregi, og kan også håndtere kommunens eget avfall gjennom den samme ordningen.

Tilbudsfrist er 26.5.25. Daglig leder orienterte.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet i ARIKS tar status for konkurranseutsetting av innsamling av husholdningsavfall til orientering.


Sak 09.25 – Daglig leder orienterer

Daglig leder orienterte om status på ulike saker og prosjekter som pågår i virksomheten.

  • Status tekstilavfall håndtering
  • Produsentansvar
  • Ettersorteringsanlegg
  • Norges første nasjonale finsorteringsanlegg for plastemballasje
  • Returkraft AS
  • Samtaler mellom Risør – og Tvedestrand avfallsselskap (RTA) og ARIKS.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet i ARIKS tar informasjonen fra daglig leder til orientering.


Sak 10.25 – Veien videre for Agder Renovasjon IKS

Det har vært kjent en tid at det ikke vil være behov for å flytte ARIKS for å fristille areal for Morrow, og administrasjonen har derfor arbeidet med et dokument som beskriver status for dagens anlegg, muligheter og en mulig fremdriftsplan for å utvikle renovasjonsanlegget for fremtiden, på dagens lokasjon. Dokumentet gir status over renovasjonsanlegget og det etterslepet som er iht forventede oppgraderingsbehov og hvilke bygg og driftsarealer som ikke krever snarlige oppgraderinger. Dokumentet Videre drift av Heftingsdalen renovasjonsanlegg var vedlagt.

I tilknytning til Morrow Batteries AS sin etablering i Arendal kommune, inngikk kommunen i mai 2021 en opsjonsavtale med Morrow som gav Morrow rett til å overta tomta til ARIKS. Det har derfor vært forhandlinger mellom Arendal kommune og ARIKS over flere år for en avtale som kompenserer ARIKS ved flytting av renovasjonsanlegget og fremtidig nedlegging av deponiet.

Det er offentlig kjent at Morrow ikke utøvde denne opsjonen, og at den i ny avtale tas ut. Det innebærer at kommunen ikke lenger har forpliktelser til å gi dem tilgang til arealet hvor ARIKS i dag er lokalisert. Dette er en viktig endring i den faktiske situasjonen som igjen påvirker prosessen kommunen og ARIKS har jobbet med over lang tid. Arendal kommune har da ikke lengre en forpliktelse til å kompensere flytting av ARIKS. Det er bekreftet av kommunedirektøren i Arendal kommune.

I vedlagte dokument er det medtatt en oversikt over kostnader ved flytting av renovasjonsanlegget, en kostnad som da må dekkes i sin helhet av ARIKS (fordi Morrow ikke skal ha arealet til renovasjonsanlegget, og Arendal kommune ikke har forpliktelse til å dekke kostnader ved flytting). Totalkostnad ved flytting vil beregnet bli:

Oppbygging av nytt renovasjonsanlegg (uten adm bygg): 300 mill

Administrasjonsbygg inkl dagens funksjoner: 42 mill

Flyttekostnader: Anslag 20 mill

Kostnader for å sanere bort bygninger, infrastruktur mm: 30 mill

Masseutskiftning av dagens renovasjonstomt: Anslag 20 mill

Kjøp av tomt Longum Nord: 200 mill

Totalkostnad beregnet til: 612 mill for å flytte renovasjonsanlegget (kostnadsestimat pr april 2023, ikke indeksregulert).

Denne kostnaden er beregnet til å gi en økning i renovasjonsgebyr for et standardabonnement på estimert 1 800,- pr år (+ mva). Det strider mot vedtak i både styret og representantskapet om at en etablering av Morrow (flytting av ARIKS) ikke skal medføre noen økning i renovasjonsgebyr utover reell verdiøkning sammenlignet med dagens anlegg som uansett ville ha påløpt. Det strider også med styre og representantskapet sine føringer om at administrasjonen skal arbeide for å dempe renovasjonsgebyret.

Styret behandlet denne saken i ekstraordinært styremøte 29.4.25, med følgende vedtak:

  1. Basert på fremlagte kostnadsoverslag for flytting av renovasjonsanlegget i saken, og at Morrow ikke skal benytte tomta på Hdal, har styret enstemmig vedtatt å innstille på å ikke flytte renovasjonsanlegget.
  2. Styret ønsker likevel å understreke at fremtidens renovasjonsutfordringer vil kreve både areal, teknologisk utvikling og langsiktig planlegging på dagens lokasjon.
  3. For å sikre en robust og fremtidsrettet renovasjonstjeneste også i årene som kommer, ser styret det som avgjørende at ARIKS gis tydelig forutsigbarhet knyttet til utviklingsmuligheter på dagens renovasjonstomt. Uten slik forutsigbarhet risikerer en å hemme nødvendige investeringer, forsinke innovasjon og svekke tjenestetilbudet til våre eiere og innbyggere. Styret mener det er en forutsetning for å kunne posisjonere selskapet sterkere i regionen, i tråd med styret og representantskapet sine føringer og visjoner.
  4. Styret ber derfor representantskapet om å:
  • Anerkjenne behovet for langsiktig arealtilgang og utviklingsrom for selskapet.
  • Bidra til en prosess som sikrer at ARIKS får nødvendige rammer for å styrke selskapet videre samt møte fremtidige krav til miljø, kapasitet og effektivitet.

Styret vil avholde en strategisamling tidlig høst 2025, og vil komme tilbake til representantskapet med en oppdatert strategiplan for nåværende lokasjon.

Styret tar følgende forbehold: En forutsetning for styrets vedtak og innstilling til representantskapet er at konsekvensen av Arendal bystyret sin behandling av ny avtale mellom Siva/Morrow og Arendal kommune, blir som beskrevet i pkt. 1 (Morrow overtar ikke renovasjonstomta).

Representantskapets behandling:

Styreleder redegjorde for denne saken som har vært styrebehandlet og bakgrunnen for styrets sin innstilling. Hun informerte om hvor viktig det var med en langsiktig arealtilgang for selskapet på dagens tomt, og at det nå planlegges strategisamling i selskapet i løpet av høsten.

Beate Skretting sa at dokumentet som var vedlagt, en vurdering av muligheter for videre drift av Heftingsdalen avfallsanlegg, var et nyttig dokument som viste muligheter for hva en kan få til på dagens anlegg.

Felles for representantskapet, var at det var viktig at selskapet arbeidet for å dempe renovasjonsgebyrene, at selskapet tar en aktiv rolle for å posisjonere selskapet i Agder og at selskapet møter fremtiden ved å tilpasse selskapets utvikling i møte med fremtidens krav.

Daglig leder informerte om at selskapet har fokus på å dempe renovasjonsgebyrene for innbyggerne gjennom arbeidet i selskapet. ARIKS er nest største avfallsselskap i Agder i dag, og det er en klar målsetning om at denne posisjonen og styrken skal ivaretas i fremtiden ved å ha en aktiv rolle i selskapets utvikling.

Beate Skretting oppfordret kommunestyrene/selskap til å gi ARIKS mulighet til å informere om selskapets strategi, når strategiarbeidet var kommet lengre, til by – og kommunestyrene.

Det var enighet i representantskapet om følgende presisering i vedtaket, med tilføyelsen: på dagens tomt, i punkt 2 (kulepunkt 2).

Enstemmig vedtak:  

  1. Basert på fremlagte kostnadsoverslag for flytting av renovasjonsanlegget i saken, og at Morrow ikke skal benytte tomta på Hdal, vedtar representantskapet å ikke flytte renovasjonsanlegget.
  2. Representantskapet tar følgende til etterretning:
  • Å anerkjenne behovet for langsiktig arealtilgang og utviklingsrom for selskapet på dagens tomt.
  • Å bidra til en prosess som sikrer at ARIKS får nødvendige rammer for å styrke selskapet videre samt møte fremtidige krav til miljø, kapasitet og effektivitet.

3. Representantskapet tar følgende forbehold: En forutsetning for representantskapets vedtak er at konsekvensen av Arendal bystyret sin behandling av ny               avtale mellom Siva/Morrow og Arendal kommune, blir som beskrevet i pkt 1 (Morrow overtar ikke renovasjonstomta).


Sak 11.25 – Avklaring Longum Nord tomt

Arendal kommune har kommet med følgende henvendelse:

Før kommunen legger tomten Longum Nord ut på det åpne markedet, er det ønskelig å avklare om ARIKS uavhengig av endrede forutsetninger ønsker å sikre seg denne tomten som er ferdig regulert for renovasjonsvirksomhet. Arendal kommune ber derfor om at ARIKS allerede nå og parallelt med kommunens forhandlinger initierer nødvendige prosesser for å avklare om ARIKS ønsker å gå i dialog med kommunen med et mål om å kjøpe eller på andre måter sikre seg hele/deler av den nye renovasjonstomta. En avtale vil basere seg på markedsmessige vilkår.

Administrasjonens vurdering:

Longum Nord tomten til AK er på 150 daa (139 daa var tiltenkt ARIKS). Det er tilsvarende areal ARIKS har på nåværende lokasjon. Det er store investeringskostnader for ARIKS (anslag 200 mill) for å sikre seg denne tomten. Administrasjonen vurderer det slik at en bør konsentrere seg om dagens anlegg og de investeringer som vil være nødvendig her. Eventuelt fremtidig behov for ytterligere areal enn dagens renovasjonstomt, vil muligens måtte hensynta i samarbeid med andre avfallsselskap, men det er høyst uklart om det vil være behov for ytterligere areal.

Administrasjonen har følgende oppsummering:

  1. Det vil ikke være behov for å sikre seg ytterligere areal i nær fremtid.
  2. Kompostering av matavfall vil opphøre på et gitt tidspunkt, noen som vil frigi tilgjengelig areal for fremtidig utvikling.
  3. Det er ingen av de andre avfallsselskapene her på Agder, slik administrasjonen kjenner forholdene som har behov for å sikre seg denne tomten. RTA har Grenstøl og Hestmyr med tilgjengelig areal, LiBiR har nylig utvidet sitt renovasjonsanlegg og Avfall Sør har nytt anlegg i Sørlandsparken.
  4. I selskapsavtalen til ARIKS har selskapet fullmakt til å ta opp lån inntil en samlet låneramme på 160 mill. som vil bli overskredet med en slik investering.
  5. Det er en betydelig fordel å investere og utvikle innen dagens tomt, og tenke kreativt ut av hva vi har tilgjengelig av areal, for her ligger allerede infrastruktur, ressurser, utstyr og maskinpark. Drift på en annen tomt med større avstand til dagens tomt, vil medføre ekstra kostnader for alt som benyttes for drift i form av menneskelige ressurser, maskinpark, utstyr (eks presse maskin ved evt ettersortering og vekt for innveiing) mm som vi idag allerede har tilgjengelig på dagens tomt.
  6. Et kjøp av tomt vil være en økonomisk tung investering for ARIKS. ARIKS bør konsentrere seg om investeringer knyttet til etterslep, oppgradering og utvikling på dagens lokasjon.

Styrets behandling og vedtak 29.4.25:

  1. Styret slutter seg til administrasjonens oppsummering.
  2. Styret innstiller til representantskapet å ikke gå til innkjøp av Longum Nord tomten.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet vedtar å ikke gå til innkjøp av Longum Nord tomten.


Sak 12.25 – Møtedato for neste representantskapsmøte

Frister etter regnskapsloven/IKS loven: Ingen spesielle tidsfrister for høstens møte i representantskapet.

Enstemmig vedtak:

Representantskapet velger tirsdag 21.oktober 2025 som møtedato for neste representantskapsmøte.


Sak 13.25 – Eventuelt

Ingen saker.