Tilstede: Representantskapsmedlemmer (9 fremmøtte):
Robet1 C. Nordli (Arendal), Anders Kylland (Arendal), Inger Brokka de Ruiter (Arendal), Svein Harald Monsen (vara-Arendal), Øystein Olsen Krogstad (vara-Arendal), Beate Skretting (Grimstad), Kjetil Glimsdal (Grimstad), Bjørn Arne Engen (Grimstad), Inger-Lene Håland (Froland) og Bjørn Gunnar Grønlund (Froland).
Forfall: Haagen Poppe (Arendal), Anniken Solfjeld Pedersen (Arendal).
Fra administrasjonen: Daglig leder Anita Aanonsen Jernquist (referent), Eirik Kristiansen
(økonomisjef).
Fra styret: Styreleder Nina Jentoft.
Revisor: Ketil Raknes (sak 17.24- 21.24).
Møtested: Heftingsdalen.
Representantskapets leder Beate Skretting ledet møtet.
Sak 14.24 – Godkjennelse av innkallelse og dagsorden
Enstemmig vedtak:
Innkallelse og dagsorden godkjennes.
Sak 15.24 – Godkjennelse av protokoll fra representantskapsmøte 11.6.24
Protokollen fra representantskapsmøtet 11.6.24 er godkjent og signert.
Sak 16.24 – Valg av tre medlemmer til å undertegne protokollen
Protokollen skal underskrives av møtelederen og to av representantskapets medlemmer.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet velger følgende, i tillegg til møteleder Beate Skretting, til å undertegne protokollen: Inger Brokka de Ruiter og Bjørn Gunnar Grønlund.
Sak 17.24 – Renovasjonsbenchmarking 2024
ARIKS har vært med på Avfall Norge sin Renovasjonsbenchmarking 2024 (RBM24) sammen med 23 avfallsselskap i Norge. Siste RBM var i 2022. Erland Eggen (Energidata) presenterte resultatene.
I en Renovasjonsbenchmarking vurderes objektivt selskapets drifts- og systemeffektivitet, gebyrnivå, kundetilfredshet, tjenestestandard, arbeidsmiljø og miljøstandard. I RBM får en frem selskapet sterke og svake sider, og en blir sammenlignet med andre avfallsselskap. Resultatene er samtidig avhengig av selskapenes egne prioriteringer.
Kundetilfredshetsundersøkelsen (Norfakta) er basert på telefonintervju med 300 husholdningsabonnenter i vårt område.
ARIKS scorer svært godt på kundetilfredshet, tjenestestandard, prisnivå (bedret siden siste måling), driftseffektivitet og arbeidsmiljø/HMS.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet tar presentasjonen som gjelder Renovasjonsbenchmarking 2024 til orientering.
Sak 18.24 – Investeringsplan 2025 – 2028
Administrasjonens forslag til investeringsplan for de neste 4 årene. Daglig leder orienterte. Vedlagt var forslag til investeringsplan som hensyntar en foreløpig tidsplan for flytteprosessen.
Styrets behandling:
Styret innstiller til representantskapet å godkjenne investeringsplan 2025 – 2028 for Agder Renovasjon IKS.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet godkjenner investeringsplan 2025 – 2028 for Agder Renovasjon IKS.
Sak 19.24 – Budsjett for 2025
Forslag til budsjett 2025 var vedlagt innkallingen. Styret behandlet forslag til budsjett 28.8, 23.9 og 27.9.24. Budsjettet ble gjennomgått av Eirik Kristiansen.
Budsjettet tar utgangspunkt i status og prognose for selvkost etter gjennomgang med Momentum.
Restavfall, CO₂-avgift og mottakspris på Returkraft:
Statlig CO₂-avgift for forbrenning av avfall ble innført i 2022, og hadde en avgift på 131,- pr tonn restavfall som brennes. CO₂-avgiften i 2024 er: 485,- pr tonn.
Kommentar:
Nivå på CO₂ avgift for 2025 var anslått til 633,- pr tonn restavfall på tidspunktet budsjettet ble fremlagt for styret, og det ble foreslått følgende restavfallspris i 2025: 1933,- pr tonn inklusive CO₂-avgift (selvkost 1300,- + CO₂ 633,-).
I statsbudsjettet presentert 7 .10.24 er CO₂ avgiften for forbrenning av restavfall foreslått til 500,- pr. tonn (133,- lavere pr tonn enn først antatt) som vil gi en reduksjon i kostnader for levering av restavfall. Kostnader for behandling av restavfall i 2025 er samtidig også avhengig av oppnådd mengde for innsamlet, mottatt og levert restavfall til Returkraft. På grunn av kort frist fra statsbudsjettet til representantskapsmøtet ble ikke budsjettet korrigert med antatt prisreduksjon.
Deponi:
En avslutning av dagens deponi vil komme på et tidspunkt fremover, og det er derfor lagt inn en ekstra avsetning for etterdrift av deponiet på 2 mill. i henholdsvis 2024, 2025 og i langtidsbudsjettet.
Status – selvkostfond (ARIKS):
I styrets forslag til budsjett og renovasjonsgebyr er det hensyntatt årets prognose, og prognose for selvkostfond for fastavfall husholdning:
Selvkostberegninger – husholdningsrenovasjon:
Inngående balanse – selvkostfond, pr 1.1.2024: kr + 13 015 990,-
Bruk av selvkostfond i 2024 (prognose): kr – 3 860 976,-
Kalkulert renteinntekt/renteutgift selvkostfond: kr + 460 824,-
Prognose utgående balanse – selvkostfond 31.12.24: kr + 9 615 838,-
Styrets behandling av gebyr:
Renovasjonsgebyr husholdning:
ARIKS har et positivt selvkostresultat og i.h.t. selvkostregelverket skal selvkosten som hovedregel gå i null i løpet av 5 år. Styret foreslår derfor at renovasjonsgebyret holdes uendret i 2025.
Et standard husholdningsabonnement vil derfor være uendret fra 2024 til 2025:
2024: 4 818,- (inkl. mva)
2025: 4 818,- (inkl. mva)
Slamtømminger:
Det foreslås en prisøkning på 5,4% til kommunene for å hensynta selvkostfondet for slam. Slamrenovasjon utbetales akonto fra kommunene. Kommunene fakturerer slam/septik kundene.
Kommunestyrene vedtar årlig renovasjonsgebyr:
De årlige renovasjonsgebyrene skal årlig fastsettes av kommunestyrene i eierkommunene, basert på nødvendige saksdokumenter fra Agder Renovasjon IKS for kommunestyrenes behandling.
Styrets innstilling:
- Representantskapet godkjenner det fremlagte budsjett 2025 for Agder Renovasjon IKS.
- Representantskapet innstiller til by- og kommunestyrene å holde renovasjonsgebyret uendret i 2025.
Representantskapets behandling:
Anders Kylland foreslo at budsjettet viser endringen i CO₂-avgift (differansen mellom CO₂-avgift på 633,- og 500,- pr tonn restavfall som foreslått i statsbudsjettet) på en egen regnskapslinje i budsjettet, og at denne endringen føres inn som en avsetning mulig økning av CO₂-avgift. Da fremkommer det en reduksjon i regnskapslinjen «Returkraft- avfallspris til forbrenning» på 1,4 mill. og tilsvarende 1,4 mill. på regnskapslinjen «Avsetning mulig økning CO₂-avgift». Det gir ingen regnskapsmessig effekt på budsjettet, men en spesifisering av usikkerheten knyttet til CO₂-avgiften for 2025.
Avstemming: Forslaget fra Anders Kylland ble enstemmig vedtatt.
Enstemmig vedtak:
- Representantskapet godkjenner det fremlagte budsjett 2025 for Agder Renovasjon IKS med foreslåtte endringer i kostnader for avfall til forbrenning (jfr pkt. 3).
- Representantskapet innstiller til by- og kommunestyrene å holde renovasjonsgebyret uendret i 2025.
- Endringer i CO₂-avgift fra 633,- pr tonn restavfall til 500,- pr tonn hensyntas i budsjettet for 2025 som nevnt i forslag.
Sak 20.24 – Langtidsbudsjett 2025 -2028
Styret behandlet langtidsbudsjett i møte 28.8, 23.9 og 27.9.24. Forslag til langtidsbudsjett var vedlagt. Langtidsbudsjettet er basert på de forutsetningene som selskapet kjenner til av endringer i årene fremover, og er i henhold til selvkostresultat.
Langtidsbudsjettet skal årlig revideres og oppdateres med alle nye kjente forutsetninger og skal godkjennes av representantskapet hvert år. Langtidsbudsjettet ble gjennomgått av Eirik Kristiansen.
Styrets behandling:
Styret innstiller til representantskapet å godkjenne det fremlagte langtidsbudsjettet for 2025 til 2028 for Agder Renovasjon IKS.
Representantskapets behandling:
Anders Kylland kom med innspill til administrasjonen om å vurdere mulighet for nyansatte i ARIKS å endre pensjonsordning fra ytelsesbasert til innskuddsbasert. ARIKS er bundet av Bedriftsavtalen (hovedavtale for selvstendige bedrifter i kommunal sektor) for gjeldende pensjonsordning knyttet til denne avtalen. Alternativt kan det vurderes en hybridløsning som en alternativ pensjonsordning for nyansatte. ARIKS er i dialog med andre avfallsselskap i mange spørsmål, også i forbindelse med mulighet for overgang til hybridpensjon for alle ansatte. Alle selskapene er avventende i forhold til anbefaling fra Samfunnsbedriftene.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet godkjenner langtidsbudsjettet for 2025 – 2028 for Agder Renovasjon IKS.
Sak 21.24 – Oversikt over gjeld i ARIKS
Agder Renovasjon IKS sin gjeld er i Kommunalbanken. Vedlagt var oversikt over samlet gjeld i selskapet med forventet saldo pr 01.01.25 samt oversikt over årlig nedbetaling fremover som ble presentert av Eirik Kristiansen.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet tar oversikten over samlet gjeld i Agder Renovasjon IKS, til orientering.
Sak 22.24 – Virksomhetsplan 2025 -2028
Vedlagt er forslag til virksomhetsplan 2025 – 2028 for Agder Renovasjon IKS som ble styrebehandlet 28.august. Virksomhetsplanen blir gjennomgått av daglig leder.
Styrets behandling:
Styret innstiller til representantskapet å godkjenne virksomhetsplan for 2025 til 2028 for Agder Renovasjon IKS.
Representantskapets behandling:
Forslag fra Robe1t C. Nordli: I avsnitt om miljøpolicy og fossilfrie anlegg, legge til følgende setning:
Det skal til enhver tid tilstrebes i markedet å ha en mest mulig hensiktsmessig og miljøvennlig anleggskjøretøypark.
Avstemming: Forslaget fra Robert C. Nordli ble vedtatt med åtte stemmer mot to stemmer.
Robert C. Nordli foreslo at ARIKS vurderer i neste utgave av virksomhetsplan å føye til konkret antall lærlinger i punktet samfunnsansvar og lærlinger. I dag står det beskrevet at ARIKS er godkjent opplæringsbedrift og tilbyr lærlinger plass i bedriften, men ikke spesifisert antall plasser. Daglig leder orienterte representantskapet at ARIKS har p.t fire lærlinger i selskapet, og at innspillet vil bli vurdert.
Under behandling av virksomhetsplanen ble styrets vedtak 23.9.24 om betaling for restavfall fra 2025 diskutert. Det ble en grundig diskusjon rundt ny ordning og betaling for levering av restavfall.
Anders Kylland og Inger Brokka de Ruiter kom med forslag om å opprettholde dagens ordning med gratisbilletter, men at antall årlige gratisbilletter ble justert til to eller tre billetter. Representantskapet er enig i at innbyggerne må bli flinkere til å sortere avfallet som leveres på gjenvinningsstasjonene.
Styreleder og daglig leder henviste til tilsvarende diskusjon i styret, men det var enstemmig i styret at tiltak måtte gjøres for å ra restavfallsmengden ned for å nå målene om at 65% av husholdningsavfallet skal gå til gjenbruk/gjenvinning innen 2035, og som tiltak for å dempe renovasjonsgebyret.
Daglig leder orienterte om plukkanalysen som nylig var gjennomført i ARIKS, av restavfallscontainer på gjenvinningsstasjonen, der resultatet var at 55% av avfallet i containeren ikke var restavfall, men kunne gå til gjenbruk eller gjenvinning.
Forslaget fra Anders Kylland og Inger Brokka de Ruiter ble det stemt over, med følgende avstemming:
- Representantskapet ber om at styret behandler saken om betaling for restavfall på ny. Dette forslaget ble vedtatt med seks stemmer mot fire stemmer.
- Representantskapet anbefaler at antall gratisbilletter reduseres pr år fra seks gratisbilletter til to gratisbilletter. Dette forslaget ble vedtatt med syv stemmer mot tre stemmer.
Betaling for levering av restavfall er ikke spesifikt beskrevet i virksomhetsplanen, men representantskapet ber styret ta en ny behandling av saken betaling for restavfall.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet godkjenner virksomhetsplanen for 2025 – 2028 med de endringer som ble vedtatt etter forslag fra Robert C. Nordli.
Sak 23.24 – Selskapsavtale for Agder Renovasjon IKS
Det henvises til representantskapets vedtak av 12.12.23:
• Selskapsavtalen tas opp til revidering våren 2024. Det legges opp til en prosess i
eierkommunene for innspill i forkant av behandling i representantskapet.
I revideringen hensyntas endringer i IKS-loven gjeldende fra 1.1.24. Saken er utsatt til oktober 2024
for å få innspill fra alle eierkommunene.
Representantskapsleder presenterte saken.
Endringene som følger av ny IKS-lov er tatt inn i revidert utgave av selskapsavtalen for Agder Renovasjon IKS, og oversendt eierkommunene for deres innspill i forkant av behandling i representantskapet. Det er foreslått å øke samlet låneramme fra 130 mill. til 160 mill. Begrunnelse for en økt låneramme er i hovedsak flytting av Agder Renovasjon IKS til ny tomt Longum Nord, og for å sikre investeringskostnader for en endring ut over dagens anlegg og bygg som ARIKS selv må
finansiere. Dette er i hovedsak forskuttering av investeringer som selskapet måtte gjort i fremtiden.
Revidert utgave av selskapsavtalen, er vedlagt (endringer er markett i rød skrift).
Eierkommunenes behandling:
Froland kommunestyre:
Froland kommunestyre behandlet saken i møtet 5. september 2024 og fattet følgende vedtak:
Kommunestyret i Froland vedtar revidett selskapsavtale for Agder Renovasjon IKS.
Froland kommune understreker at vi har en forventning om at flyttekostnadene av renovasjonsanlegget ikke skal belaste Frolands innbyggere.
Grimstad kommunestyre:
Grimstad kommunestyre behandlet saken i møte 18.6.24, med følgende vedtak:
- Kommunestyret gir følgende innspill til behandlingen i representantskapsmøtet 11.06.2024 (utsatt til 21.10.24): Selskapsavtalen bør sikre at valgkomiteen består av eksternt rekrutterte medlemmer. Styret bør som hovedregel ikke velges fra sittende kommunestyrerepresentanter.
- Forslag til ny selskapsavtale for Agder Renovasjon IKS tas for øvrig til orientering.
Arendal bystyre behandler revidert selskapsavtale og retningslinjer for valgkomiteen 10.10.24, med følgende vedtak: Vedtak presenteres i representantskapsmøtet.
Arendal bystyre vedtak 10.10.24:
Arendal bystyre vedtar revidert selskapsavtale og retningslinjer for Agder Renovasjon IKS.
Styrets behandling og vedtak:
- Styret tar informasjonen om selskapsavtalen til orientering.
- Styret ber administrasjonen ta forslag til endringer i selskapsavtalen videre til behandling i representantskapet.
Representantskapets behandling 21.10.24:
Robert C. Nordli kom med forslag om at representantskapet henstiller til de respektive by – og kommunestyrene om å etterstrebe kjønnsbalansen ved valg av medlemmer til representantskapet.
Avstemming: Dette forslaget ble vedtatt med ni stemmer mot en stemme.
Grimstad kommunestyre kom med forslag i deres behandling av selskapsavtalen og retningslinjer for valgkomiteen: Selskapsavtalen bør sikre at valgkomiteen består av eksternt rekrutterte medlemmer. Styret bør som hovedregel ikke velges fra sittende kommunestyrerepresentanter.
Avstemming: Dette forslaget fikk tre stemmer mot syv stemmer, og ble ikke vedtatt.
Enstemmig vedtak:
- Representantskapet henstiller til de respektive by – og kommunestyrene om å etterstrebe kjønnsbalansen ved valg av medlemmer til representantskapet i ARIKS.
- Representantskapet godkjenner revidert selskapsavtale med foreslåtte endringer.
- Representantskapet godkjenner å øke samlet låneramme for Agder Renovasjon IKS fra 130 mill. til 160 mill.
- Revidert selskapsavtale trer i kraft fra gjeldende dato, 21.10.24 med de foreslåtte endringene.
Sak 24.24 – Retningslinjer for valgkomiteen i Agder Renovasjon IKS
Det henvises til representantskapets vedtak av 12.12.23:
- Retningslinjer for valgkomiteens arbeid revideres i tråd med ny selskapsavtale.
Det hensyntas endringer i IKS-loven gjeldende fra 1.1.24. Vedlagt er revidert utgave der endringer er markett som også er oversendt eierkommunene for innspill i forkant av representantskapsmøtet.
Det henvises også i denne saken til vedtak fra Grimstad kommunestyre:
Grimstad kommunestyre behandlet saken i møte 18.6.24, med følgende vedtak:
3. Kommunestyret gir følgende innspill til behandlingen i representantskapsmøtet 18.6.2024 (utsatt til 21.10.24):
a. Selskapsavtalen bør sikre at valgkomiteen består av eksternt rekrutterte medlemmer. Styret bør som hovedregel ikke velges fra sittende kommunestyrerepresentanter.
Det henvises til sak 23.24 behandling av selskapsavtalen for ARIKS.
Enstemmig vedtak:
- Representantskapet godkjenner reviderte retningslinjer for valgkomiteen med foreslåtte endringer.
- Revidert retningslinjer for valgkomiteen trer i kraft fra gjeldende dato, 21.10.24.
Sak 25.24 – Daglig leder orienterer
Daglig leder orienterer om status på ulike saker og prosjekter som pågår i virksomheten.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet i ARIKS tar informasjonen fra daglig leder til orientering.
Sak 26.24 – Møtedato for neste representantskapsmøte
Frister etter regnskapsloven/IKS loven:
Regnskapsrevisor skal avgi revisjonsberetningen for 2024 til representantskapet senest 15. mai 2025. Representantskapet fastsetter årsregnskapet og årsberetningen for fjoråret innen 30.juni hvert år.
Enstemmig vedtak:
Representantskapet velger 6. mai 2025 som møtedato for neste representantskapsmøte.
Sak 27.24 – Eventuelt
Ingen saker.